Certyfikowany Konsultant ds. Finansowych
- szkolenie przygotowujące wraz z egzaminem

Kod szkolenia: 
CKF

Korzyści

Uczestnicy szkolenia będą mieli okazję zdobyć kompendium wiedzy ogólnobankowej w zakresie wymaganym w ramach procesu certyfikacyjnego prowadzącego do uzyskania Certyfikatu „Certyfikowany Konsultant ds. Finansowych”.

Zgodnie z zasadami Europejskich Ram Kwalifikacyjnych Standard został podzielony na trzy główne części:

  1. wiedza
  2. umiejętności
  3. postawy (kompetencje).

Proces certyfikacji składa się z trzech etapów:

  1. egzamin (pisemny i ustny)
  2. ocena pracodawcy (banku lub firmy pośrednictwa finansowego)
  3. 6-miesięczny staż pracy (nie jest wymagany do przystąpienia do egzaminu, ale jest wymagany do uzyskania stopnia zawodowego Certyfikowanego Konsultanta ds. Finansowych).

Metoda

Szkolenie realizowane jest metodą wykładów i ćwiczeń. Każdy uczestnik szkolenia otrzyma materiały zawierające poza treściami merytorycznymi zbiór testów do samokontroli. W trakcie szkolenia uczestnicy będą mogli wyjaśnić wątpliwości i uzyskać od prowadzącego odpowiedzi na nurtujące pytania.

Program

  1. System bankowy (3 godziny dydaktyczne)

    1. Istota i znaczenie pośrednictwa finansowego
    2. Bank jako instytucja zaufania publicznego – działalność depozytowo-kredytowa
    3. Struktura systemu bankowego w Polsce
      (NBP, banki komercyjne i spółdzielcze – banki zrzeszające, banki hipoteczne, państwowe, oddziały banków zagranicznych)
    4. Rola innych instytucji finansowych w Polsce
    5. Wpływ NBP, RPP, KNF, BFG i ZBP na działalność banku
  2. Rynek pieniężny, kapitałowy i ubezpieczeniowy oraz inne produkty (5 godzin dydaktycznych)
    1. Instrumenty rynku pieniężnego
    2. Instrumenty rynku kapitałowego
    3. Produkty ubezpieczeniowe
    4. Zasady opodatkowania dochodów kapitałowych
    5. Istota leasingu i faktoringu
    6. Rola banku w sprzedaży i obsłudze produktów rynku finansowego i ubezpieczeniowego
  3. Organizacja i zarządzanie bankiem (4 godziny dydaktyczne)
    1. Struktura organizacyjna banku
    2. Funkcje poszczególnych jednostek organizacyjnych w banku
    3. Kanały dystrybucji i ich znaczenie dla banku
    4. Kompetencje i odpowiedzialność poszczególnych jednostek organizacyjnych banku
    5. Podstawowe narzędzia zarządzania bankiem
    6. Zarządzanie aktywami, pasywami, kosztami i ryzykiem
    7. Kontrola wewnętrzna w banku
  4. Stosowanie prawa w działalności banku (4 godziny dydaktyczne)
    1. Wybrane elementy ustaw:

      • Prawo bankowe
      • o nadzorze nad rynkiem finansowymkodeks spółek handlowych
      • Kodeks cywilny
      • Prawo spółdzielcze
      • o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających
      • o Narodowym Banku Polskim
      • o obrocie instrumentami finansowymi
      • o funduszach inwestycyjnych
      • o obligacjach
      • o działalności ubezpieczeniowej
      • o usługach płatniczych
      • o elektronicznych instrumentach płatniczych
      • Prawo dewizowe
      • o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
      • o kredycie konsumenckim
    2. Podstawowe pojęcia prawne
    3. System wewnętrznych regulacji prawnych w banku
    4. Zasady zachowania tajemnicy bankowej
    5. Zasady ochrony danych osobowych
    6. Odpowiedzialność banku i pracownika za działania niezgodne z prawem
  5. Operacje bankowe (7 godzin dydaktycznych)
    1. Klasyfikacja i charakterystyka operacji bankowych
    2. Podstawowe zasady działania produktów i usług bankowych:
      • rachunki bankowe
      • kredyty bankowe
      • karty płatnicze
      • bankowe rozliczenia pieniężne
      • zasady działania bankowości elektronicznej i warunki jej bezpiecznego użytkowania
      • tabele kursów walut i istota spreadu walutowego
      • taryfa prowizji i opłat w banku
    3. Opodatkowanie wkładów bankowych
    4. Obrót gotówkowy i bezgotówkowy w banku
    5. Zagrożenia systemu bankowego przestępczością
  6. Informatyka bankowa (1 godzina dydaktyczna)
    1. Podstawowe zasady działania systemu informatycznego
    2. Znaczenie i zasady bezpieczeństwa systemu informatycznego
  7. Działalność kredytowa (8 godzin dydaktycznych)
    1. Główne zasady (istota) udzielania i spłaty kredytów
    2. Zewnętrzne źródła pobierania i dostarczania informacji o klientach:
      • bazy danych o klientach
      • rejestr zastawów
      • elektroniczne księgi wieczyste
    3. Oprocentowanie kredytów: rodzaje, zasady ustalania, ustawowe ograniczenia
    4. Opłaty i prowizje pobierane przez banki przy kredytowaniu i ich ustawowe ograniczenia
    5. Podstawowe formy zabezpieczenia spłaty wierzytelności kredytowych
    6. Monitoring kredytowy, restrukturyzacja i windykacja
    7. Zasady kwalifikacji należności i tworzenia rezerw celowych
  8. Sprzedaż, marketing bankowy i zagadnienia etyki (8 godzin dydaktycznych)
    1. Segmentacja klientów banku
    2. Znaczenie i uwarunkowania pozyskiwania nowych i utrzymania dotychczasowych klientów
    3. Cross-selling i up-selling oraz ich znaczenie dla banku
    4. Jakość obsługi, satysfakcja i lojalność klientów
    5. System CRM w banku
    6. Podstawowe narzędzia zarządzania sprzedażą
    7. Podstawowe narzędzia marketingowe
    8. Obsługa skarg i reklamacji klientów
    9. Etyka w postępowaniu pracownika banku

Uczestnicy

Szkolenie zostało przygotowane na potrzeby nowego Standardu Kwalifikacyjnego.

Kierowane jest do pracowników obsługi klientów i sprzedaży usług bankowych, do osób zajmujących się sprzedawaniem produktów finansowych oraz wszystkich bezpośrednio kontaktujących się z klientami zarówno w placówkach bankowych, jak i na spotkaniach poza bankiem, przez telefon lub korespondencyjnie (elektronicznie, listownie). Zalicza się do nich, obok typowych sprzedawców oraz doradców i opiekunów klienta, rownież: kasjerodysponentów, pracowników informacji, operatorów telefonicznych w call center, pracowników zajmujących się reklamacjami, windykacją etc.

Standard może być stosowany także w stosunku do pracowników firm pośredniczących w sprzedaży i obsłudze produktów bankowych, ewentualnie biur maklerskich.

Czas trwania

5 dni / 40 jednostek dydaktycznych

Prowadzący

Zespół wykładowców reprezentujących różne specjalizacje w obszarze wiedzy bankowej – praktycy bankowi, a także pracownicy naukowo-dydaktyczni uczelni wyższych

Odpłatność

Koszt szkolenia przeprowadzonego na zlecenie ustalany jest indywidualnie ze Zleceniodawcą

Terminy

Szkolenie może być wykonane na zlecenie. Terminy ustalane są indywidualnie ze Zleceniodawcą.